V četrtek, 12. septembra, je v Ljubljani potekal 2. sestanek deležnikov projekta SUSTANCE Interreg Srednja Evropa. Projekt SUSTANCE je usmerjen k izboljšanju povezljivosti javnega prevoza potnikov na obrobnih in čezmejnih območjih srednje Evrope, kjer je še vedno prisotna velika odvisnost od osebnega prevoznega sredstva.
SŽ-Potniški promet skupaj s projektnim partnerjem HŽ-Potniški promet testira novo čezmejno železniško storitev, ki povezuje Italijo, preko Slovenije s Hrvaško. Znotraj pilotne aktivnosti št. 1 je bil testno uveden direktni vlak v sestavi nove večsistemske elektro motorne potniške garniture Stadler na relaciji Opčine – Divača – Reka in obratno. Pilotni vlak vozi od 24. aprila in do 30. septembra 2024, in sicer ob 7.50 odpelje iz Opčin proti Reki, od koder se potem vrača ob 18.25. Cena enosmerne vozovnice za relacijo Opčine-Reka je 8 €, otrok od 6 do 12 let potuje po polovični ceni, mlajši od 6 let pa v spremstvu odraslega brezplačno. Mednarodna enosmerna vozovnica za kolo za tiste, ki potujejo na Hrvaško ali iz Hrvaške stane 5 €. Več o pilotni aktivnosti potniski.sz.si/tujina/direktna-povezava-opcine-i-divaca-reka-hr-sustance.
Na sestanku oz. posvetu so bili prisotni predstavniki Ministrstva za okolje, podnebje in energijo, ZRC SAZU, Geografskega instituta Antona Melika, Prometnega inštituta Ljubljana, SŽ-Potniškega prometa in Slovenskih železnic. Predstavljeni so bili rezultati transnacionalne analize dostopnosti javnega potniškega prometa, ki temelji na metodologiji, ki je bila razvita v okviru projekta SUSTANCE. V okviru analize je bila izvedena primerjava dostopnosti javnega potniškega prometa na testnih območjih projekta SUSTANCE, posebej z vidika povezljivosti in z vidika dostopnosti informacij za potnika. Poleg tega sta bila pripravljena tudi ocena prenosljivosti metodologije izven projektnega območja in načrt za implementacijo metodologije v spletnem orodju, ki bo omogočalo uporabo metodologije dostopnosti širši strokovni javnosti, tj. odločevalcem na področju razvoja javnega potniškega prometa.
Pilotna aktivnost sicer še ni zaključena. Delni rezultati, od začetka vožnje vlaka pa do konca avgusta, pa kažejo, da se je z omenjenim vlakom prepeljalo 6.211 potnikov, od tega 366 potniki s kolesi. V tem obdobju so potniki v malenkost večji meri uporabljali vlak na relaciji od Reke do Opčin kot pa v obratni smeri. Od Reke do Opčin je tako potovalo 52 %, od Opčin do Reke pa 48 % vseh potnikov. Opazovano po dnevih izven počitniških mesecev, so potniki uporabljali vlak v večji meri ob koncih tedna. Medtem ko v mesecu juliju in avgustu ni opaziti razlike pri številu prepeljanih potnikov med delavniki in ob koncu tedna.
Na razpravi je bil izpostavljen tudi ekološki vidik pri potovanju z vlakom in primerjava prihrankov gCO2e, ki je pri vožnji z novo elektromotorno garnituro Stadler nižja, kot če bi na tej relacij vozil vagonski vlak z električno lokomotivo in bistveno nižja v primerjavi s cestnim prometom. Prihranek pri vožnji elektromotorne garniture Stadler je 185 gCO2e, pri potovanju z vagonskim vlakom z lokomotivo pa bi bil prihranek 342 g CO2e. Pri izračunih ogljičnega odtisa je upoštevana s strani Bureu Veritas verificirana metodologija, pri izračunu ogljičnega odtisa potovanja z avtomobilom pa parametri iz spletne strani britanske državne institucije www.gov.uk/government/publications/greenhouse-gas-reporting-conversion-factors-2023.
Od letošnjega leta pa smo Slovenske železnice za vse električne vlake naročile elektriko iz 100-odstotnih obnovljivih virov, kar pomeni 100-odstotno zeleno energijo in praktično nič CO2. To pomeni občutno dodatno zmanjšanje ogljičnega odtisa za omenjen vlak in na splošno za ves železniški promet Slovenskih železnic.
Raba energije in ogljični odtis sta za Slovenske železnice zelo pomemben kazalnik na področju stroškov in zaščite okolja. Železniški promet je izjemno energetsko in okoljsko učinkovita vrsta prometa, zato je v času razogljičenja prometa v svetu izjemno privlačen in promoviran kot trajnostni način prevoza. Železnice so trenutno edina panoga v prometu, ki lahko zagotovi komercialni brezogljični prevoz potnikov. Železniški promet je statistično tudi bolj varen v primerjavi s cestnim prometom, zato verjamemo, da je železniški promet naša varna in okolju prijazna prihodnost. Dodatne informacije o projektu SUSTANCE so na voljo na spletni povezavi: www.interreg-central.eu/projects/sustance.