V Divači je v torek, 11. marca 2025, potekal 3. sestanek deležnikov projekta SUSTANCE Interreg Srednja Evropa, ki se je nanašal na diseminacijo evropskega projekta SUSTANCE in pilotne aktivnosti v okviru projekta, ki je potekal v družbi SŽ-Potniški promet, d. o. o.

Glavni cilji projekta SUSTANCE (Sustainable public transport solutions and innovative governance schemes for improving connectivity in Central Europe) je usmerjen k izboljšanju javnih prometnih povezav na obrobnih in čezmejnih območjih Srednje Evrope, zagotavljanju boljše mobilnosti in spodbujanju uporabe trajnostnih prometnih rešitev, kjer je še vedno prisotna velika odvisnost od osebnega prevoznega sredstva.

Skupni proračun projekta, v katerem sodelujejo projektni partnerji iz Italije, Hrvaške, Slovenije in Madžarske, znaša 2,01 milijona EUR. Projekt, ki je trajal 36 mesecev, se je začel aprila 2023. V prvi polovici projekta je projektno partnerstvo sodelovalo pri oblikovanju in testiranju inovativne metodologije za merjenje dostopnosti javnega prevoza na določenih regionalnih območjih z majhnim povpraševanjem po javnem prevozu oz. na določenih čezmejnih relacijah. Nato so se pričele izvajati pilotne aktivnosti, in sicer šest pilotnih aktivnosti na temo izboljšanja čezmejnih železniških povezav in razvoja IKT aplikacij za spodbujanje uporabe javnega prevoza. V zadnjem delu so bile projektne aktivnosti osredotočene na dejavnosti po koncu projekta, v želji spodbude prenosljivosti in dolgoročnosti.

Miha Butara, direktor družbe SŽ-Potniški promet, d. o. o., je v nagovoru povedal, da ima proga dober potencial ter da je bil projekt glede na zanimanje in rezultate uspešen, zato verjame, da bo zanimanje za tovrstne storitve in povezave še večje z bolj usmerjeno promocijo in osveščanjem javnosti o trajnostnem prevozu. Omenil je, da država v zadnjem obdobju in trenutno veliko vlaga v železniško infrastrukturo in ko bodo dela zaključena, bomo imeli bolj učinkovite in hitrejše povezave. V naslednjih letih pričakuje, da bomo v potniškem prometu Slovenskih železnic uvajali nove mednarodne povezave, saj so le te izjemnega pomena – tako za turizem kot tudi za dnevne čezmejne migracije (služba in šola).

Evropski projekt SUSTANCE – Za izboljšanje javnih prometnih povezav na obrobnih in čezmejnih območjih
Miha Butara, direktor družbe SŽ-Potniški promet, d. o. o.

Ena od pilotnih aktivnosti projekta je bila tudi čezmejna železniška storitev, ki je prek Slovenije povezovala Italijo s Hrvaško, in sicer »direktna vlakovna povezava (Trst) Opčine–Divača–Pivka–Reka«, ki jo je vodila družba SŽ-Potniški promet, d. o. o., v sodelovanju s hrvaškim projektnim partnerjem HŽ Putnički prijevoz (HŽPP). V času med 24. aprilom in 30. septembrom 2024 je na relaciji Opčine–Divača–Reka in obratno v sestavi nove večsistemske elektromotorne potniške garniture Stadler vozil en par vlakov z možnostjo prevoza vsaj 10 koles.

S tem se je izboljšala povezljivost treh regij in preverila možnost uporabe javnega prevoza za turistične namene na tej relaciji. Potniki vseh treh držav so tako dobili priložnost za raziskovanje turizma v krajih ob progi, kot so Divača, Pivka, Sežana, Ilirska Bistrica, Opatija, Reka in Opčine oz. Trst, ki ponujajo številne naravne in druge znamenitosti.

Z vlaki smo prepeljali 8.273 potnikov, od tega 425 potnikov s kolesi. Nekaj več potnikov je potovalo iz smeri Reke proti Opčinam. Potniki so večinoma uporabljali vlak ob koncih tedna in praznikih. Tako je bilo septembra, ki predstavlja po številu prepeljanih potnikov najmočnejši mesec, na vlaku povprečno od 46 pa do 53 potnikov na dan.

Pilotni vlak je bil uveden z namenom preverbe tržnega potenciala take storitve. Šlo je namreč za prvo direktno čezmejne vlakovno povezavo z elektromotorno garnituro Stadler, kar je novost za Slovenske železnice. V letu 2024 so Slovenske železnice namreč pridobile dovoljenje za vožnjo Stadlerjevih garnitur v Avstrijo in Hrvaško.

Mag. Vlasta Kampoš-Jerenec, vodja sektorja za železnice in žičnice iz ministrstva za infrastrukturo, ki so pridruženi partnerji v projektu SUSTANCE je poudarila, da ta vlak ne samo da bo povezoval ljudi ampak bo tudi pripomogel k razvoju turizma krajev ob progi in verjame da bodo predstavljeni rezultati omogočili nov pogled na omenjeno povezavo in nove storitve, ki bi se lahko še razvile. 

Evropski projekt SUSTANCE – Za izboljšanje javnih prometnih povezav na obrobnih in čezmejnih območjih
Mag. Vlasta Kampoš-Jerenec, vodja sektorja za železnice in žičnice iz ministrstva za infrastrukturo

Županja Divače, Alenka Štrucl Dovgan je povedala da občani sobivajo z železnico in da je povezava pomembna tudi iz turističnega vidika ter da do tako Divača kot tudi okoliški kraji s tem vlakom pridobili veliko potnikov, turistov, ki so obiskali turistične znamenitosti iz okolice Divače zato upa in si želi, da se bodo v prihodnjih letih projekti na tej progi nadaljevali.

Evropski projekt SUSTANCE – Za izboljšanje javnih prometnih povezav na obrobnih in čezmejnih območjih
Alenka Štrucl Dovgan, županja občine Divača

G. Matjaž Vrčko, vodja Sektorja za javni potniški promet na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, je omenil, da je za čezmejna sodelovanja pomembno sodelovanje z institucijami s sosednjimi državami ter da imajo primer dobre prakse z regijo Furlanijo – Julijsko Krajino, s katero zelo dobro sodelujejo in imajo sklenjen sporazum. Zato bi bilo po njegovem mnenju potrebno podobno storiti tudi z drugimi sosednjimi državami.

Evropski projekt SUSTANCE – Za izboljšanje javnih prometnih povezav na obrobnih in čezmejnih območjih
Matjaž Vrčko, vodja Sektorja za javni potniški promet na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo

Ne smemo pozabiti, da je vlak v primerjavi z drugimi prevoznimi sredstvi okolju najbolj prijazen način prevoza. Potovanje z elektromotornimi garniturami je na Slovenskih železnicah od leta 2024 brezogljično. Slovenske železnice so namreč lani naročile električno energijo, ki je 100% pridobljena iz obnovljivih virov energije. To omogoča brezogljični prevoz potnikov in tovora z vsemi električnimi vlaki v potniškem in tovornem prometu. Pilotni vlak v voznem redu 2025 ne vozi, predvsem zaradi obsežnejših del na železniški infrastrukturi, kar bi lahko poslabšalo prevozno storitev. V prihodnjih letih, ko bo posodobljena večina voznega parka in izboljšana železniška infrastruktura, pa se pričakuje več čezmejnih železniških povezav in tudi možnost ponovne uvedbe omenjenega vlaka. V pripravi je namreč nova strategija železniškega prometa, ki se pripravlja skupaj z novim konceptom voznega reda ob upoštevanju  voznih kapacitet ter izboljšane železniške infrastrukture.

Zelena energija vlak.